השאלון עם הדר בר

הכירו את הדר בר, מעצבת ילידת 1989, בוגרת בצלאל, העובדת כמעצבת בכירה בOpen - משרד מיתוג ופרסום בת״א. היא נולדה בירושלים וגדלה שם עד שעברה למבשרת, וכיום גרה בת״א. היא אמנם עוסקת בעיקר במיתוג, אך בתוך כל פרויקט היא יכולה לעסוק גם בתחומים נוספים כמו איור, פרסום, מושן, טיפוגרפיה, ועוד... היא מאוד אוהבת לעסוק בעבודות שיש בהן מרכיב ידני, שמאפשר לה לגזור, להדביק, לקפל, ולקשקש במחברת. כשהיא לא עובדת, תמצאו אותה בחו״ל, מטיילת לפי תכנון מדויק מראש.

היי. מה שלומך? איפה אנחנו תופסים אותך השבוע?

סתם שבוע רגיל, מזג אוויר נעים, השבוע הולכת קצת יותר ברגל כי יש לי פנצ׳ר באופניים 🙂

את מעדיפה לעבוד לבד או בצוות?

העבודה לבד יותר נוחה משום שיש לי שליטה על הזמנים ובעצם על כל ההחלטות בתהליך, אבל עבודה בצוות תמיד מביאה לתוצאות יותר מעניינות, וגם התהליך עצמו בד״כ יותר מהנה.

על איזה פרויקט מעניין עבדת לאחרונה?

הרבה פרויקטי מיתוג לחברות גדולות מאוד מתחילים עכשיו אצלנו במשרד, לצערי על רובם אסור לי לפרט בשלב התחלתי שכזה. הפרויקט הגדול האחרון שעומד לצאת לפועל הוא מיתוג ועיצוב אתר לחברת ad-tech. הצענו כיוון שאפתני מאוד שמתבסס על שפה איורית (מבית היוצר של חברי ללימודים פייר קליינהאוז, ובימים אלה האתר נמצא בשלבי פיתוח והמיתוג בשלבי הטמעה.

מה אזור ההתמחות שלך בעיצוב גרפי?

במהלך הלימודים השתדלתי לקחת קורסים בכל תחומי העיצוב - מיתוג, איור, פרסום, מושן, טיפוגרפיה, אינפוגרפיקה, לטרינג ועוד. מאז סיום הלימודים אני עוסקת בעיקר במיתוג, אבל למרבה המזל זה מכיל בתוכו כמעט את כל מה שכתבתי למעלה אז בפרויקטים השונים למעשה יוצא לי להתעסק ולגעת כל פעם בתחום אחר וזה הכיף האמיתי.

מהי הגישה העיצובית שלך?

אני תמיד מחפשת את ההזדמנות לעשות עבודות שיש בהם מרכיב ידני - אם זה התעסקות עם גזירה, הדבקה וקיפול של נייר, טיפוגרפיה נסיונית או אפילו סקיצות ושרטוטים במחברת לפני שעוברים למחשב. לצערי בעבודה השוטפת זה לא תמיד מצליח, אבל כשיש את ההזדמנות אני חושבת שזה תמיד מביא ערך מוסף, רגש, ואפילו טעויות ורעיונות שמובילים לתוצאות מעניינות יותר.

מה הדבר הכי טוב שקרה לך השנה?

לעמוד ברחוב ולהבין שמאותה נקודה אפשר לראות על בניין אחד את לוגו בנק הפועלים שעיצבתי, ועל בניין אחר את לוגו בזק, ועוד כל מיני שלטים ומוצרים שמקיפים אותנו במרחב הציבורי - ולהבין איזה דברים גדולים עיצבנו וכמה אנשים נתקלים בהם כל יום.

מה גורם לך להתרגש ולרצות לעצב וליצור?

כשאני מגלה מעצב או מאייר חדש ברשת, או לשמוע הרצאה בנושא עיצוב שאחריה אני מרגישה הרגשה פיזית ממש של ״ואו! עף לי הראש״! ומיד בא לי ללכת ולעצב משהו יפה בעצמי.

מה את עושה כשאין לך מוזה?

בד״כ עוברת על תיקיות השראה שאני אוספת כבר משנה ב׳ בלימודים ומחולקות לפי תחומים. אבל לפעמים יש ימים שדברים פשוט לא הולכים ואז אני מעדיפה לקצר אותם ולהתחיל מחדש יום למחרת רעננה ועם אנרגיות חדשות.

מה את עושה בשביל הכיף?

ריצה, שחיה, טיולים. פעם בשנה אני משתדלת לנסוע לטיול רציני בחו״ל. בד״כ זה כולל הרבה הכנות וחיפוש מדוקדק של כל מוזיאון וחנות עיצוב שאני מצליחה למצוא באינטרנט - הכל מסודר בGoogle Maps (וגם לא מעט מקומות מגניבים לאכול בהם). הטיול האחרון שלי היה בכל החוף המערבי של ארה״ב ובהוואי. תמיד טוב לקחת הפסקה ולהתרחק מהיום־יום. תמיד כשאני חוזרת אני מרגישה שיש לי דברים חדשים להביא לתוך העיצובים שלי, וגם לגלות שקצת התגעגעתי לעבודה, שזה תמיד משמח.

יש לך הרגל מגונה?

אחרי יום ארוך מול המחשב תמיד נחמד להזרק על הספה ולבהות בתכנית היומית של גיא פינס, לרוקן את הראש ממחשבות כבדות ולנוח 🙂

יצא לך לטייל בחו״ל?

בשנתיים האחרונות נסעתי עם בעלי לשני טיולי ארוכים יחסית - האחד ביפן והשני במערב ארה״ב (כל טיול קרוב לחודש). כל אחד מהטיולים היה מדהים בפני עצמו ומלא חוויות שונות וחדשות. הבעיה עם טיולים מהסוג הזה זה שהם ממכרים.

מה משך אותך לתחום?

תמיד אהבתי לצייר, ליצור, ובעצם לעצב, עוד לפני שידעתי להגדיר את זה כעיצוב - חולצות לצופים, פונטים ולוגאים שבדיעבד נראים קצת מטופשים, ועוד כל מיני דברים שונים ומשונים. לפני הלימודים בבצלאל הלכתי למכינה ושם הבנתי סופית שזה התחום שבו אני רוצה לעסוק כל החיים.

״טי.אנ.אקס״ (לשעבר ״ערכותי״) היא עמותה מבית קבוצת ״שכולו טוב״ הפועלת לקידום שינוי ויצירת הזדמנות חברתית שווה עבור אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית, ופועלת לקידומם ושילובם התעסוקתי והחברתי בקהילה. העמותה מעסיקה (בתשלום) אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית, במפעלים, באריזה, ובדוכנים המוצבים במרכזי קניות.
הבריף היה עיצוב אריזות ותדמית למותג, שיגרום למוצרים להיות נחשקים וכיפיים בפני עצמם, כך שהלקוחות ירצו לרכוש את המוצר, ובמבט שני יבינו שלקניה יש גם ערך חברתי.
לאחר סיעור מוחין וסקיצות, הבנו שהעיצוב צריך לבוא ממקום לא צפוי ומרגש. הזמנו למשרד מתמודדי נפש שעובדים בעמותה, ויחד איתם יצרנו כמה ציורים שהגיבו למילה תודה, לסוגי מוזיקה שונים, ולדמיון מודרך. השלב הבא היה לבטא את אותם ציורים בעיבוד גרפי וצבעוני באיזון הנכון בין מוצר נחשק לבין הציורים הידניים. למעשה זוהי סגירת מעגל- המתמודדים מייצרים, אורזים, מוכרים את המוצרים, וכעת אף עיצבו את האריזות.
המיתוג החדש שיצרנו ב״אופן״ יושק בחודשים הקרובים, ואני מקווה שיעזור לעמותה להמשיך ולהתפתח ולעשות טוב. מלבד הרבה אריזות של שוקולד, עיצבתי גם אריזות למוצרי ספא (נרות, סבונים), הדמיות לדוכן עצמו (שנעשו בשיתוף עם סטודנטים לעיצוב תעשייתי בבצלאל), ורעיונות נוספים לכרטיסי ברכה, סיכות, ומרצ׳נדייז.

לאן ניסית להתקבל ללימודים ולאן התקבלת?

ניסיתי להתקבל רק לבצלאל ולמזלי זה עבד.

איזה מרצה השפיע/ה עליך במיוחד?

יש כמה וכמה מרצים שאני מעריכה מאוד ולמדתי מהם המון (עדי שטרן, סיון בן חורין, ענת קציר), אבל לפעמים עד היום מפתיע אותי כמה נשאר אצלי מקורסים יחסית בסיסיים כמו טיפוגרפיה שנה א׳. התמזל מזלי ללמוד עם יגאל הרמן, שקודם כל היה נותן ביקורת עבודות מבלי לשאול של מי העבודה, גישה שמיד מצאה חן בעיני, וגם היו לו הרבה תובנות על בניה של לוגו וקומפוזיציה, או התייחסות לגוש טקסט, שגרמו לי להסתכל בצורה אחרת על טיפוגרפיה ונשארו איתי עד היום.

איזה מעצב/ת השפיע/ה עליך יותר מכל?

קשה להצביע על אחד, אבל אם חייבים אז אני מאוד אוהבת את העבודות המטורפות של Francesco Franchi. הוא המעצב והארט דיירקטור של מגזין IL האיטלקי, והוא מעצב כפולות אינפוגרפיות עמוסות במידע אבל הכל מסודר ברור ויפה ברמה ממש בלתי אפשרית.

מה היית עושה או במה היית עוסקת אם לא היית מעצבת?

כנראה שד״ר לביולוגיה.

איפה את/ה רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

מנהלת קריאייטיב. והעיקר שאף פעם לא ייגמרו האתגרים 🙂

יש לך המלצה לספר פרוזה/עיון אחרון שקראת?

לצערי אני לא ממליצה על הספרים האחרונים שקראתי… אז אני אמליץ על הפודקאסט ״מינהר הזמן״- שמביא סיפורים היסטוריים מזווית מפתיעה.

והמלצה על ספר עיצוב?

לפני כמה חודשים קניתי את Colorama : From Fuchsia to Midnight Blue שהרגיש לי קצת מטופש לקנות אבל דווקא כיף לי שיש לי אותו. בכל כפולה של הספר יש עמוד שלם בגוון צבע מסוים, ובעמוד שמולו יש איור והסבר שקשור לשם הצבע או לשימוש מסוים שעושים בו בתרבויות מסוימות, עובדות מעניניות וכו׳.

המלצה אחרונה לאתר השראה מדליק שאנחנו לא מכירים?

טייפטוקן, שמציג השראות טיפוגרפיות- מפונטים, ועד כריכות ספרים ופוסטרים.

מהו הפונט העברי האולטימטיבי שלך? ומהו הפונט הלועזי?

הדסה - הלוואי שהיה אפשר להשתמש בו ביותר מקומות כי הוא בד״כ לא מתאים. בקשר לפונט לועזי - זה בא אצלי בתקופות, כרגע זה Chaparral.


עוד טאלנטים...