השאלון עם הילה פדן

הכירו את הילה, מעצבת גרפית ילידת 1990 מתל אביב, ובוגרת המחלקה לתקש״ח בבצלאל לפני כמה חודשים. היא במקור מראש העין, אבל לא גרה שם מתחילת שנות ה-20 שלה. יש לה אהבה גדולה לפרינט, לטיפוגרפיה עברית ולועזית, ולפורמטים מדופדפים בפרט. בנוסף, היא אוהבת לחקור ולגלות מידע, וחושבת שבמחקר וגילוי יש כוח שמתבטא ביצירה. היא מאמינה שכדי להיות מעצב טוב, צריך לדעת מאילו מקומות אתה שואב השראה.

היא אוהבת לישון ולהתכרבל עם קיקה, כלבת הלברדור/כנענית העצומה שלה, שדומה לדב לבן. כשהיא יכולה, היא אוהבת לטייל, ויצא לה לטייל המון לפני הלימודים: היא היתה במזרח, גרה שנה באמסטרדם, נסעה לניו זילנד, להוואי ולקליפורניה. החלום שלה הוא להצליח להיות יוצרת נוודת.

היי. מה שלומך? איפה אנחנו תופסים אותך השבוע?

סוף שבוע רגוע בבית.

איפה את עובדת עכשיו?

כרגע בין פרויקטים, עובדת בעיקר בפרילאנס.

את מעדיפה לעבוד לבד או בצוות?

אוהבת לעבוד בצוות אבל נהנית גם מעבודה עצמאית.

על איזה פרויקט מעניין עבדת לאחרונה?

עבדתי עם yasootessel על עטיפת הסינגל של ההרכב ”פוטו מריאנה“, סופר גרופ בהשתתפות תומר ישעיהו, לולה מארש, ואביגיל רוז. יאסו לומדת בסם שפיגל והכרתי אותה דרך חבר משותף שגם לומד שם. היא הביאה את הפרויקט - היא צילמה את ההרכב הזה והיא היתה צריכה מעצבת שתעשה לה את הלטרינג לכל השמות של השירים והעטיפה לסינגל הראשון. זו היתה עבודה משותפת של כמה חודשים, ובהתחלה התמונה בעיצוב היתה קטנה והטיפוגרפיה היתה גדולה, ובגדול היה חוסר בצבע. יש חשיבות לתמונה ולפנים שלהם כי האמנים מוכרים אבל שם ההרכב לא. לכן הלהקה רצתה שהתמונה תהיה יותר גדולה והיינו צריכות למצוא את האיזון הנכון.

מה הדבר הכי טוב שקרה לך השנה?

סיימתי את התואר בבצלאל.

מה גורם לך להתרגש ולרצות לעצב וליצור?

אני אוהבת מאוד סרטים דוקומנטריים, בעיקר של אדם קרטיס, אני חושבת שראיתי את רובם. אני מתחברת לנושאים שהוא מדבר עליהם, על כוח ואיך שהוא עובד בחברה, אני מוצאת שהסרטים שלו מרגשים אותי וגורמים לי לרצות ליצור.

מה את עושה כשאין לך מוזה?

ישנה.

מה את/ה עושה בשביל הכיף?

אוהבת לישון, להיות בבית. אני בן אדם שאוהב מאוד את הבית שלו ואת הפינה שלו.

יש לך הרגל מגונה?

אני צופה אדוקה ב”משפחת קרדשיאן“.

יצא לך לטייל בחו״ל?

טיילתי הרבה, גרתי כמעט שנה באמסטרדם, הייתי במזרח, נסעתי לניו זילנד, להוואי ולקליפורניה.

מה משך אותך לתחום?

ציירתי מגיל צעיר, כשהייתי בת 21 התקבלתי ל
Gerrit Rietveld Academie למדתי שם שנה ונחשפתי לצורות שונות של חשיבה על אמנות פוסט מודרנית, ואמנות מיצג. אחרי שנה חזרתי לארץ והמחשבה על לימודי עיצוב התחילה להתגלגל אצלי בראש, נסעתי שוב לטייל וכשחזרתי החלטתי לנסות להתקבל לבצלאל.

פרויקט הגמר שלי ״9:7:5 הכוריאוגרף: הרקדן: הצופה:״ שעיצבתי בהנחיית גיא שגיא. זהו ספר בן מאתיים עמודים בכריכה רכה בקונטרסים, שבו שיחות בין חמישה כוריאוגרפים, שבעה רקדנים ו-תשעה אנשים ששימשו כצופים של מופעי מחול. השיחות מדברות על הגישה למופעי מחול ועל ערוצי התקשורת השונים במערכות היחסים שבין: הכוריאוגרף, הרקדן והצופה. כל שיחה הובילה למקום מעט שונה, בכל שיחה עונים ומחפשים שוב ושוב, נקודות השקה ונקודות של חוסר הבנה בתוך השלישייה: הכוריאוגרף, הרקדן והצופה. הפירוקים הוויזואליים נעשו בטכניקות שונות: איור בדיו, איור במחשב, הדפסי רשת, צילומים אנלוגיים. והם פרשנויות שלי לתשובות המרואיינים.הספר יוצא מתוך המאמר של סטיוארט הול, "הצפנה ופענוח". הול מדבר על העברת מסרים בתרבות פופולרית, ושיש סדר ליצירה של מסר - מתחיל במייצר המסר (הכוריאוגרף), ממשיך במבצע המסר (הרקדן) ומסתיים במקבל המסר (הצופה).

לאן ניסית להתקבל ללימודים ולאן התקבלת?

ניסיתי להתקבל לבצלאל ולשנקר, התקבלתי לשני המוסדות.

איזה מרצה השפיע/ה עליך במיוחד?

בשנה ד’ למדתי עם נעם שכטר בסטודיו ”ספרים על הספקטרום“. זו הייתה חוויה מאוד טובה, למדתי מנעם המון, בעיקר איך לספר סיפור בדפדוף. מאוד חשוב לנעם ללמד אותך את החשיבות במחקר, שאתה צריך להעמיק ולדעת על מה אתה מדבר, ושהעיצוב יהיה לא רק ממתק ויזואלי לעיניים, אלא שיהיה מאחוריו תוכן. באופן כללי עיצוב יותר מעניין כשעומד מאחוריו תוכן.

איזה מעצב/ת השפיע/ה עליך יותר מכל?

Irma Boom. העבודה שלה היא לספר סיפור בדפדוף, והיא עושה את זה בצורה ויזואלית מדהימה. יש לה את השגעונות שלה, שמתבטאות בדקויות טיפוגרפיות מאוד קטנות, בין אם זה מספר עמוד או קוים קטנים שהופכים להיות אינדקס בתוך הספר. אני חושבת שאלה דברים מהותיים שהיא עושה אותם קודם כל בשביל עצמה ורק בעקיפין עבור הקוראים.

מה היית עוסקת אם לא היית מעצבת?

חושבת שהייתי עוסקת באמנות מיצג.

איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

מאוד רוצה לעשות תואר שני בחו“ל, אז מקווה להיות אחרי תואר שני (עוד לא בטוחה במה להתמחות).

בפינת ההמלצות אנחנו מבקשים המלצות שונות מהטאלנטים שלנו.

ספר פרוזה/עיון אחרון שקראת:

״ארוחה עירומה״ של וויליאם ס. בורוז. הספר מכיל ביקורת על החברה שבה הסופר חי. אני אוהבת את הסיפור מאחורי הספר: בורוז כותב ספר פורץ דרך על עירום, ולכן הספר מצונזר ונאסר לדפוס לכמה שנים. זה מעניין איך צנזורה עובדת.

המלצה על ספר עיצוב:

Sagmeister & Walsh: Beauty. הספר נוגע במחקר שמאוד מעניין אותי בעיצוב. סגמייסטר ווולש לקחו את מושג ה״יופי״, ומנסים לפרק אותו ולהבין מה הוא מייצג. הם יוצרים מחקר תרבותי ענק ועכשווי, ובו סקירה מקיפה על תולדות האמנות וגם סקירה על מושג היופי ברשתות החברתיות. הם שואלים מהם הדברים שאליהם אנחנו מתחברים, ומה אנחנו מחשיבים כיפה. הם לקחו את המושג המאוד כללי הזה, וניסו לפרק אותו, ולכן הספר הוא מעין תנ״ך למעצבים.

המלצה על אתר השראה מדליק שאנחנו לא מכירים:

Draw Down היא הוצאת ספרים עצמאית שמוכרת ספרים על עיצוב, טיפוגרפיה, ארכיטקטורה וצילום. אני אוהבת את הסגנון שלהם מאוד, השימוש בטיפוגרפיה יחד עם ויזואל.אני תמיד יכולה למצוא השראה בתכנים שהם מפרסמים.

מהו הפונט העברי האולטימטיבי שלך? ומהו הפונט הלועזי?

פונט עברי: הדסה פרידלנדר (עיצוב: הנרי פרידלנדר ויאנק יונטף), פונט לועזי: Absara שעיצב Xavier Dupré מFont Font.

המלצה מוזיקלית:

"Anna Karina - "Roller Girl. זה פשוט שיר שאני מאוד אוהבת. קארינה היא קצת הבחורה שאני רוצה להיות - חופשיה במה שהיא רוצה ועושה את מה שהיא עושה מבלי לתת להשלכות של מעשיה להפריע לה, גם אם זה רדוד. היא נותנת לעצמה להרגיש את עצמה עד הסוף.

ולסיום: כתבי את המילה הבאה בכתב היד שלך: ״סופרקליפרג'ליסטיקאקספיאלידושס״.


עוד טאלנטים...