השאלון עם דר גולן

הכירו את דר, איש אשכולות יליד 1983 שעוסק בעיצוב, איור, עריכת וידאו, יצירת מערכונים (כמו חייט לילה וגליליות), ומוזיקה (הוא מנגן, כותב, ומקליט כשיש לו זמן). בגלגולו הקודם, לפני כמה שנים, הוא היה הסולן והגיטריסט של להקת סטנגה. רגע לפני ההצלחה הגדולה, הלהקה התפרקה ודר החליט לשנות פאזה וללמוד עיצוב גרפי. במקור הוא אשדודי, בהמשך גר 10 שנים בת״א, ועכשיו חי עם משפחתו בברלין. הוא משתדל להמציא לעצמו חוקים בתחילת כל עבודה, כמו: "העבודה הזו תהיה רק בשלושה צבעים", "האיור הזה יהיה מינימליסטי ומוגבל ל־10 קווים", "כל הפוסטר הזה יהיה מבוסס על משולשים". הוא מוצא שהחוקים האלו כמעט תמיד מקשים על העבודה, אבל גם עוזרים לו להתפקס.

דר, מה משך אותך לתחום?

די נגררתי לתחום בעקבות העיצובים ללהקה שלי ״סטנגה״. אחר כך גיליתי שיש הרבה קווים מקבילים בין מוזיקה לעיצוב, אז נשארתי בתחום העיצוב.

איך זה התחיל?

הייתי גיטריסט וסולן ב״סטנגה״, והופענו בכל הארץ. היינו ביחד 10 שנים בערך כש־NMC, חברה די גדולה, החתימה אותנו. היה אמור לצאת מזה משהו טוב, בסופו של דבר יצא משהו רע והתפרקנו. החיבור בין הלהקה מהשטח עם חברת הענק שמטרתה להרוויח כסף היה חיבור לא נכון ללהקה. זה גרם לי לחפש תחום אחר. בגלל שבתקופת הלהקה לא היה מי שיעצב את החומרים ללהקה, אני עיצבתי את כל הפוסטרים וההזמנות, ולכן לאחר הפירוק החלטתי ללמוד עיצוב גרפי. לקחתי קורס גרפיקה בבית ספר קיקיוני שבגדול התגלה כתרמית וברח להרבה תלמידים עם הכסף (אני עזבתי בזמן) ומשם עברתי למכון אבני, שם למדתי כמעט שנתיים ועזבתי לטובת עבודה כמעצב בסטודיו של רשת "קפה־קפה". משם המשכתי לעוד כמה חודשים במשרד הפרסום "ראובני פרידן", ובשנת 2013 יצאתי לעצמאות. היום יש לי סטודיו עיצוב קטן שעובד חצי מברלין וחצי מתל־אביב.

מה גורם לך ליצור?

הרבה פעמים הרעיונות הויזואלים שלי מגיעים דווקא מאיזה משפט ששמעתי או חשבתי עליו ואני רוצה לתרגם אותו לויז'ואל.

איזה מעצב/ת השפיע/ה עליך יותר מכל?

אין מעצב גדול ספציפי, לפעמים אני יכול לראות איזה משהו מגניב שסטודנט לעיצוב עשה ולאמץ לעצמי. עדיין לא פגשתי מעצב "מושלם".

את האמת, לאן ניסית להתקבל ללימודים ולאן התקבלת?

בזמנו, כשהתקשרתי לשנקר, אמרו לי שההרשמה נסגרה לפני שבוע, אז התקשרתי למכון אבני (שהיה המקום היחיד שעדיין לא סגר את ההרשמה) והתקבלתי.

מה הדבר הכי טוב שקרה לך השנה?

המעבר לברלין היתה החלטה טובה אני חושב. אני נשוי עם ילד קטנצ׳יק בשם לב בן שנה ו־8 חודשים. ברמה הפרקטית־רגשית, אחות של אשתי גרה שם עם בעלה, והם חברים טובים שלנו. הרבה יותר נוח שיש לך מישהו בסביבה. כבר היינו בברלין כמה פעמים, ובמקביל נהיה לנו קשה מדי לחיות בארץ. זה התחיל להגיע לרמה שאני לא רוצה להיות פה כלכלית, פוליטית חברתית. אני בנאדם שאכפת לו ואוהב את המדינה והרבה שנים הייתי הולך להפגנות ותנועות נוער, והמצב הצליח לשבור אותי. ואז ברלין קרצה לנו. אחרי שנה אני יכול להגיד שברלין זו עיר שמשרתת את התושבים שלה – זו באמת עיר שהיא שם בשביל מי שגר בתוכה, ותל־אביב לא. גם במובן הכלכלי: התחבורה הציבורית טובה ויש המון פעילויות בחינם. האווירה הכללית היא שאתה יכול לבלות הרבה יותר בחוץ בברלין ולא לקרוע את הכיס, ובתל־אביב תצא פעם בשבוע וזה יהיה כבד. וזה חבל לי, כי אני מת על תל־אביב.

פוסטרים שעיצבתי ללהקות ואירועים שונים. בתחילת הדרך כשהחלטתי ללכת על עיצוב, הייתי מעצב פוסטרים ללהקות בחינם, לכל מי שירצה וישמח לפרסם את העיצוב שלי. כשהרגשתי שאני מתחיל להבין מה שאני עושה, הרשיתי לעצמי לקחת על זה כסף. אחד מהפוסטרים הוא עבור פסטיבל ״צ׳יינטאון״, שאירח הרכבים מסין, והייתי צריך ללכת על כיוון סיני כלשהו. בהתחלה חשבתי על מסעדות סיניות וטייקאווי, ובמקום נודלס ציירתי נחשים, ונחש אחד עם ראש כרות. היא אהבה את זה, אבל המארגנים הסינים של האירוע כמעט ביטלו לה את האירוע, כי כנראה שזה טאבו בסין. מתוך ההכרח הזה נוצר הפתרון של הכבלים. ״ספרינג סיטי״ גם היה פסטיבל של יום אחד ברחבי ת״א, ולא היה לו בריף ספציפי. רציתי לעצב משהו מלוכלך ומהרחוב. הסקיצה הראשונה עם פח הזבל לא התקבלה, ואז חשבתי על מונית השירות שהיא מאוד ישראלית ומאוד ויזואלית, וגם מאוד תל אביבית במובן מסוים. אלה צבעים יפים כמו צהוב ואדום, שאני לא משתמש בהם הרבה. החלטתי לזרוק את המונית בתוך ג׳ונגל של פרחים, ואני חושב שיצא משהו מאוד ישראלי.

איזה מרצה השפיע/ה עליך במיוחד?

יקי חסיד ואביגיל טלמור, שניהם היו מרצים שלי בשנה א' במכון אבני ושניהם בנפרד גרמו לי להבין שעיצוב יכול להיות רוקנרול.

מה אתה עושה כשאין לך מוזה?

יש לי מוזה ת מ י ד.

אתה מעדיף לעבוד לבד או בצוות?

בגדול לבד, אבל לא שולל.

אם לא היית מעצב מה היית?

אולי נזיר.

איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

אני לא יודע אם בעוד חמש שנים עדיין אהיה הארדקור בתחום העיצוב, אבל בטוח שאצור משהו, כנראה בשילוב מדיות.

רוצה להמליץ על ספר עיצוב?

לוס לוגוס (כל אחד מהכרכים) יכול להיות אחלה ספר בשביל לקבל השראה לעיצוב לוגו.

מה הפלייליסט שלך?
The Kinks ß The Ultimate Collection

באיזה פונט אתה רוצה שיכתבו על המצבה שלך?

רולי בזק שעיצבו גרד רוטשילד וזאב ליפמן (סטודיו "רולי").

מה שם החיבה שלך?

דרצ'וק.

יש לך הרגל מגונה?

מתעורר כל בוקר ב־6:00, שונא לישון.

קיצור מקלדת אהוב

ALT+F4 (סגירת חלון).

מהי משמעות החיים?

גרדיאנט.


עוד טאלנטים...