השאלון עם הדר לוזון

הכירו את הדר לוזון, ילידת 1995, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (2023). הדר עוסקת במיתוג, ולפעמים משלבת בעבודתה גם איור ומושן גרפיקס. היא נולדה ביישוב מתן וכיום חיה בתל־אביב. מה שהדר אוהבת בעיצוב זה שהוא מקור להשראה אינסופית, מבחינתה, "כשמיתוג פוגע בול, הוא לא רק נראה טוב – הוא מרגש, מדבר, נשאר. וזה הקסם". גם מחוץ לשעות העבודה, הדר ממשיכה ליצור – אם זה בפרויקטים אישיים, עבודות לחברים, או ניסויים במדפסת התלת־ממד הביתית שלה. בנוסף, היא חובבת קפה נלהבת, ותמיד נמצאת בציד אחר בתי קפה יפים וטובים בעיר.

היי הדר, מה שלומך? איפה אנחנו תופסים אותך השבוע?

היי היי, בדיוק חוזרת משבועיים ברצלונה, אחרי פסטיבל OFFF שהיה מפוצץ השראה ואנשים טובים.

איזה כיף! איפה את עובדת עכשיו?

אני פרילנסרית, ועובדת בשנה וחצי האחרונות על פרויקטים ומיתוגים עם סטודיו under.

את מעדיפה לעבוד לבד או בצוות?

אני מעדיפה לרוב לעבוד בצוות, ומאמינה שחשיבה משותפת מפרה, מלמדת ומקדמת את התהליך היצירתי. גם כשאני עובדת לבד, חשוב לי שתהיה סביבי נוכחות זמינה של חבר או חברה שאפשר להתייעץ איתם, לשתף ולהתפתח יחד. בעיניי, עיצוב הוא תהליך שצומח ונעשה טוב יותר כשיש אנשים סביבך שחושבים ויוצרים יחד – וזה גם הרבה יותר כיף.

על איזה פרויקט מעניין עבדת לאחרונה?

אחד הפרויקטים המעניינים שעבדתי עליהם לאחרונה היה בשיתוף עם סטודיו under, על מיתוג לעיר עתלית. הפרויקט התחיל מתוך חיבור אישי – החבר׳ה מהסטודיו גרים בעתלית, והקשר העמוק שלהם למקום הורגש כבר מההתחלה. במסגרת תהליך המיתוג ערכנו מחקר עמוק על ההיסטוריה של היישוב והתפתחות הלוגו לאורך השנים. בהמשך, נסעתי לבקר בסטודיו בעתלית, לסייר יחד ביישוב, להכיר את האנשים ולחוות מקרוב את האווירה והייחודיות של המקום. השילוב בין המחקר, ההיכרות האישית והחוויה בשטח הפך את התהליך לעמוק, מדויק ומעורר השראה.

פונט "עתלית" נולד במסגרת תהליך מיתוג מחדש ליישוב עתלית, שביצעה הדר לוזון כחלק מעבודתה בסטודיו under.design. הפרויקט החל במחקר יסודי של הלוגו המקורי שעיצב דרור בן־דב, ובחן את מקורותיו החזותיים ואת הקשרו התרבותי־מקומי. מתוך המחקר הזה צמחה שפה טיפוגרפית חדשה, שעושה כבוד להיסטוריה תוך התבוננות אל העתיד. הפונט משלב עגלגלות רכה, בהשראת נופי הסביבה – הים, ההרים ובריכות המלח – עם רמזים צורניים לכתב ביזנטי מקומי עתיק. הדר מספרת: "רציתי שהאותיות יספרו את הסיפור של המקום – שורשיות, קהילתיות וחדשנות." כך נולד פונט שהוא לא רק כלי תקשורת, אלא גם סמל זהות מקומית.

מה הדבר הכי טוב שקרה לך השנה?

הדבר הכי טוב שקרה לי השנה היה למצוא את סטודיו under ולהתחיל לעבוד איתם. הבנתי שגם אחרי הלימודים בשנקר, אפשר להמשיך ליהנות מעיצוב וליצור דברים מיוחדים גם ב"חיים האמיתיים". זה הרגיש כמו פארק שעשועים למעצבים – להתנסות בפלטפורמות מגוונות, לחקור, לשחק עם תוכנות חדשות, וליהנות באמת מהיצירה. זה מקום שמאפשר לחשוב יצירתי, לזרוק רעיונות בלי פחד, לדייק שפה חזותית, להתמודד עם לקוחות, וגם ללמוד איך להיות יותר עצמאית.

מה גורם לך להתרגש ולרצות לעצב וליצור?

ההשראה שלי מגיעה מהסביבה, ממש מכל דבר שנמצא סביבי. זה יכול להיות שלט ברחוב, עיצוב של חנות, פוסטר אקראי, בתים של אנשים או אפילו שקופית מתוך הרצאה וכמובן מהאינסטגרם. כשאני נתקלת בעיצוב שתופס לי את העין, כזה שאני עוצרת לצלם או פשוט חושבת עליו אחר כך, זה מיד מדליק בי משהו. זה גורם לי לרצות לחזור הביתה, לשבת מול המחשב וליצור. כל מה שמסקרן, נוגע או מפתיע אותי – הופך לדלק ליצירה.

מה את עושה בשביל הכיף?

אני ממשיכה ליצור ולעצב גם בשעות הפנאי – לעצמי, לחברים, או פשוט כדי להתנסות וללמוד. מעבר לזה, אני אוהבת לשוטט ולגלות בתי קפה חדשים בתל־אביב, ולפעמים גם מחוץ לעיר.

יצא לך לטייל בחו״ל?

בטח! יצא לי לטייל בחו״ל, בעיקר טיולים קצרים ברחבי אירופה. אני מאוד אוהבת להסתובב במקומות חדשים ולספוג השראה מהסביבה – בין אם זה בעיצוב רחוב, טיפוגרפיה מקומית, חלונות ראווה או אסתטיקה עירונית אחרת. כל מקום מביא איתו שפה חזותית קצת אחרת, וזה תמיד מרתק אותי.

מה משך אותך לתחום?

מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי מוקפת ביצירה. סבא שלי, שהיה אדריכל, לימד אותי כבר בגיל צעיר לעבוד עם תוכנות שרטוט. אמא שלי הייתה כותבת לי כותרות לברכות בכתב־יד יפהפה, ודודים שלי מוזיקאים – כך שהיצירה הייתה חלק בלתי נפרד מהסביבה שלי. גם בתנועת הנוער תמיד הייתי זו שמאיירת חולצות וכותבת שלטים. כשראיתי כמה כוח יש לעיצוב חזותי להעביר תחושה, מסר או סיפור – ידעתי שזה התחום שאני רוצה לעסוק בו. את התואר בתקשורת חזותית גיליתי דרך חברה, ומיד נשאבתי לעולם האינסופי הזה.

לאן ניסית להתקבל ללימודים ולאן התקבלת?

ניסיתי להתקבל ל־HIT, בצלאל ושנקר. התקבלתי ל־HIT ולשנקר, אבל היה לי ברור שאלך לשנקר – זה היה החלום שלי מהרגע שהתחלתי לחשוב על לימודי תקשורת חזותית.

איזו מרצה השפיע/ה עלייך במיוחד?

המרצה שהשפיע עליי במיוחד הוא עידן עם־שלם. למדתי איתו כמה קורסים – טיפוגרפיה, מיתוג ועוד. מהר מאוד הבנתי כמה הוא משמעותי בשבילי בתהליך הלמידה. הוא נתן ביטחון להביא כל סקיצה לשיעור, גם אם היא לא מושלמת, ולמדתי ממנו לשחרר רעיונות יפים כשצריך, ולהישאר עם מה שנכון ומדויק. עידן עודד חשיבה יצירתית, לא טרנדית, והזכיר להשתמש בהשראות כהשראות בלבד. הוא גם גרם לי לחשוב רחב יותר – לא רק על הלוגו או השפה החזותית, אלא גם על המעטפת המיתוגית כולה: מרצ'נדייז, פריטי שיווק, ואיך מותגים חושבים כשהם מוציאים מוצר – מתוך הבנה שכל נכס מיתוגי הוא הזדמנות לחזק את הסיפור והזהות של המותג. הוא ידע להעצים ולכוון, והגביר בי את הרצון להשקיע, לדייק וללטש כל פרט עד הסוף.

במה היית עוסקת אם לא היית מעצבת?

אני מאמינה שעדיין הייתי עוסקת במשהו אחר שקשור ליצירה – אולי מעצבת תכשיטים. אני מאוד אוהבת לעבוד עם הידיים, ותמיד אהבתי את הקסם שתכשיטים יכולים לייצר. סבא שלי היה אדריכל ורצה שאמשיך את דרכו, כך שהיה לי ברור שמקומי תמיד יהיה בעולם האמנות.

איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

בעוד חמש שנים אני מקווה להמשיך לעצב מיתוגים שמספרים סיפור, מרגשים ומדויקים – אם זה כחלק מצוות סטודיו או בפרויקטים עצמאיים. לשלב בין אסטרטגיה לאסתטיקה, לעבוד עם אנשים טובים, וליהנות מהתהליך כמו עכשיו – רק עם יותר ניסיון וביטחון.

פרויקט הגמר של הדר, "מדבר לבן", מציע הצצה לעתידן הקרוב של שוניות האלמוגים – שנת 2033. בעקבות ההתחממות הגלובלית, השוניות הצבעוניות שאנחנו מכירים יהפכו לנוף לבן, דומם וחסר חיים. האלמוגים יאבדו את צבעם, מינים רבים ישתנו או יכחדו והמגוון הביולוגי יצטמצם משמעותית. הפרויקט נעשה בהנחיית יעל בוגן וחן מכבי.

רוצה להמליץ על ספר עיצוב?

ממליצה על סדרת הספרים Palette Mini Series. כל ספר מתמקד בזווית אחרת של צבעוניות בעיצוב גרפי, עם דוגמאות מעוררות השראה ומגוון סגנונות. פורמט קטן ונגיש, אבל מלא בתוכן – מקור מעולה לרענון העין ולקבלת השראה פרקטית לפרויקטים. תמיד כיף לחזור אליהם.

אתר השראה מדליק שאנחנו לא מכירים.

אני לא חושבת שזה אתר שלא מכירים, אבל הוא תמיד מקום שאני נהנית לחזור אליו, לדפדף ולקרוא: It’s Nice That הוא מגזין אונליין שמתמקד ביצירה עכשווית וחדשנית, ומשלב תחומים כמו עיצוב גרפי, אמנות, איור, טיפוגרפיה, צילום, אופנה ותרבות דיגיטלית. האתר מציג עבודות מרחבי העולם מפרויקטים ניסיוניים של מעצבים צעירים ועד עבודות מסחריות של סטודיואים גדולים. הוא מעולה כאתר השראה למי שמחפש לא רק עבודות יפות, אלא גם סיפור מעניין מאחוריהן. בנוסף It’s Nice That השיקו את SuprOrdinary – סדרת סרטונים בשיתוף עם סטודיו BUCK, על מעצב שמחפש להחזיר את היצירתיות לחייו על ידי התבוננות מחדש בדברים היומיומיים שסביבו. עבודה מתוך תשוקה ולא רק מתוך צורך מקצועי. מושלם למעצבים שצריכים תזכורת למה הם התחילו בכלל.

באיזה פונט את רוצה שיכתבו על המצבה שלך?

פונט 'עתלית', כמובן. אני יודעת שזה לא הכי ניטרלי, אבל מאז שיצרתי אותו אני פשוט לא מפסיקה להשתמש בו – מכל הלב. הוא מופיע אצלי בכל עיצוב כמעט, אפילו בדברים הקטנים כמו לייבלים לבקבוקי יין לחברים, הזמנות לחתונה ועוד.

יש לך המלצה מוזיקלית?

Star Lord’s Playlist. לפני שנה-שנתיים עשיתי בינג' על כל סרטי מארוול ומאז התמכרתי. הפלייליסט הזה נכנס בעקבות הסרטים – הוא משלב וייב מגניב, נוסטלגי ומרים, אבל לא בקטע מוגזם. בדיוק מה שצריך כשרוצים לעבוד בכיף.

קיצור מקלדת אהוב.

Cmd+Z, והלוואי שהיה אפשר לעשות את זה גם בחיים האמיתיים.

כתב/י בבקשה את המילה הבאה בכתב היד שלך:


עוד טאלנטים...